Een praktijk in de gezondheidszorg is vaak gebouwd rondom de specialistische kennis van een kleine groep mensen. Denk hierbij aan tandartsen, huisartsen, fysiotherapeuten en podotherapeuten. Jaren werken deze specialisten aan een klantenbestand en bouwen vaak een goede naam op bij de patiënten.
Sommige praktijken groeien waarna meerdere specialisten en andere medewerkers zich aansluiten. Andere therapeuten en medisch specialisten hebben minder behoefte aan de zakelijke kant van het verhaal en houden zich liever bezig met het vakgebied. Een neveneffect hiervan is dat wanneer men overweegt om te stoppen (doordat bijvoorbeeld een pensioengerechtigde leeftijd is bereikt) de opvolging een heikel punt wordt. Boekhoudtechnisch kan een praktijk best veel waard zijn maar op welke wijze wordt de opvolging geregeld?
In de podotherapie kwamen we een mooie case tegen. Een landelijke organisatie – Voetencentrum Wender – heeft zich verenigd en groeit in hoog tempo. De samenwerkingen die men aangaat met allerlei praktijken verspreid over heel Nederland (men is in alle grote steden vertegenwoordigd zoals in Utrecht, Enschede, Apeldoorn, Rotterdam, Hilversum en veel andere plaatsen) lijkt gezien de snelheid erg aanlokkelijk te zijn voor alle betrokkenen.
Intussen zijn er bijna 300 praktijken en vestigingen aangesloten. Waarbij met name op gebieden zoals kennis en marketing samengewerkt wordt zodat er een krachtig merk in de markt is ontstaan. Volgens ons is dit een opmars die we in veel soortgelijke branches nog tegen gaan komen.