Je eigen afval recyclen als bedrijf?

Zoals veel mensen tegenwoordig goed bezig zijn met het recyclen van afval moeten ook bedrijven hun afval gescheiden afvoeren. Dit kan via een contract met een derde partij of je kan het zelf regelen. Maar hoe ziet dit proces er nou precies uit? In deze blog ga ik daar wat meer duidelijkheid over geven.

Verplicht afval scheiden als bedrijf?

Als bedrijf moet je ook bijdragen aan het scheiden van het afval dat geproduceerd wordt. Bedrijven zijn altijd zelf verantwoordelijk voor de inzameling van bedrijfsafval en ook om het zelf af te (laten) voeren. Wanneer je een vergunning van de gemeente hebt dan staat daar ook in welke soorten afval er van je verwacht wordt dat je gaat scheiden. Gevaarlijk afval moet een bedrijf altijd scheiden. Met de volgende soorten afval hebben bedrijven ook te maken: Papier en karton, glas, groenafval, kunststof, hout en metalen.

Zelf je afval verwerken

Er zijn veel manieren als bedrijf om met je afval om te gaan. Wanneer je bijvoorbeeld veel karton als afval hebt dan kun je een karton pers neer zetten waardoor je karton in balen geperst wordt en daardoor bespaar je veel ruimte qua afval. Wanneer je te maken hebt met veel metaal afval wil je misschien een metaal shredder kopen. Voordelen van zo’n machine zijn bijvoorbeeld: breekbare materialen worden verpulverd, metalen worden vrijgemaakt en schoongemaakt en in elkaar verwikkelde metalen worden gescheiden.

Inhuren van een bedrijf

Wanneer je niet zelf de mogelijkheid hebt op wat voor manier dan ook om zelf je afval te verwerken zijn er uiteraard ook altijd externe verzamelaars die gespecialiseerd zijn op dat vlak en met wie je een samenwerking aan kan gaan om je afval door op te laten halen. Zij zullen vervolgens het afval wegbrengen naar erkende verwerkers van het bedrijfsafval.