Waarom is Social Media zo belangrijk tegenwoordig? Nou kijk eens om je heen. De gemiddelde persoon zit minstens 8 uur per dag op z’n telefoon. Het overgrote deel spendeert zijn tijd door de Social Media door te spitten. Het is daarom zo makkelijk om dit (overgrote) deel van jouw doelgroep in één keer te bereiken. Terwijl ik zeg dat het makkelijk is, is het direct ook moeilijk. Cryptisch? Ja dat is het zeker, maar ik ga het uitleggen.
De concurrentie is groot
Wat ik bedoel is dat je bereik heel groot is op Social Media, maar als jij jouw campagne op de verkeerde manier inzet, zal je jouw doelgroep niet optimaal bereikt worden. Niet in de laatste plaats, omdat je compleet ondergesneeuwd zal worden door de concurrentie. In deze blog een aantal tips om op een succesvolle manier een Social Media campagne op te zetten. Mijn Social Media kennis heb ik in Enschede opgedaan. Bij een reclame bureau met de naam Mediafit.
Doelgroep bepalen
Als gezegd, je doelgroep is het belangrijkst. Zorg er dus voor dat je doelgroep inzichtelijk is. Dat betekent dat alle wensen en behoeften van de doelgroep in kaart gebracht met worden. Houdt rekening met bezwaren van de doelgroep. Je wilt mensen niet afschrikken, dan werkt een sociale media campagne averechts.
Ontwikkel een ‘persona’
Het is belangrijk om zoveel mogelijk van je doelgroep vast te leggen. Heel concreet betekent dat dat je de doelgroep moet leren kennen. Dus ken je iemand in jouw kring die onder de doelgroep valt, stel diegene zoveel mogelijk vragen, uiteraard wel de juiste vragen. Zo kun je een ‘persona’ ontwikkelen. Hier kun je natuurlijk altijd het één en andere aan aanpassen als je eenmaal de campagne hebt opgestart.
In de praktijk
Door bovenstaande stappen te ondernemen hebben we een sterke, lokale, Social Media campagne opgezet in de maand december voor Er Trading. Zij verkopen vuurwerk in Glanerburg, dicht tegen de grens van Duitsland.